Miroslav Wagner: Management Trainee program byl pro začátek kariéry skvělá volba
Na programu mě nejvíce bavila rozmanitost náplně práce.
Po absolvování double degree magisterského programu na VUT v Brně a Nottingham Trent University v Nottinghamu, Miro nastoupil v lednu 2016 na pozici Management Trainee v rámci slovenské afilace společnosti Philip Morris v Bratislavě. V rámci přibližně ročního traineeshipu prošel oddělením Sales v Bratislavě a v Praze měl možnost pracovat v rámci oddělení marketing a následně na financích. Na finančním oddělení setrval i po skončení traineeshipu přibližně další tři roky, konkrétně na pozici 'Analyst Business Development & Planning', kde měl možnost nabrat zkušenosti v oblasti business finance. Následně strávil asi půl roku v komerční části Sales oddělení, odkud se po úspěšném interním výběrovém řízení přesunul na pozici Manager Programs & Orchestration, na které působí dodnes.
Mirku, jak dlouho ve firmě působíš?
Součástí firmy jsem od ledna 2016, tzn. téměř 7 let. Na jedné straně se to zdá jako dlouhá doba, na druhé straně si i dnes vzpomínám na začátky v rámci Management Trainee programu velmi živě a připadá mi, že to bylo vlastně nedávno.
Zmínil jsi program Management Trainee, proč ses vůbec rozhodl do absolventského programu přihlásit?
Po dokončení vysoké školy jsem věděl, že nejsem, a do budoucna nechci být, úzký profil zaměstnance se specializací na konkrétní oblast. Proto jsem hledal pozici, která by mi hned od začátku poskytla možnost objevovat a sbírat zkušenosti napříč důležitými odděleními v rámci společnosti a která by měla potenciál rozšířit mé obzory ve světě byznysu a urychlit tak můj osobní rozvoj.
Zažíval jsi v pozici Management Trainee i nějakou rutinu?
Rutina ve Philip Morris neexistuje, bez ohledu na pozici, alespoň z mé zkušenosti. Management Trainee program nebyl výjimkou. Naopak, o rutině se vůbec nedá mluvit a já jsem byl za to rád, bylo to přesně to, co jsem od programu čekal. Nejen že jsem rotoval po jednotlivých odděleních, ale také v rámci jednotlivých oddělení jsem stihl mít různé náplně práce. Například úplně první oddělení byl Sales, kde jsem prvních pár měsíců strávil prakticky na pozici obchodního zástupce v Bratislavě, následně jsem se věnoval komerční části prodeje v oblasti východního Slovenska. A během celé té doby mě doprovázel projekt optimalizace efektivity a prioritizace práce obchodních zástupců, který byl jakýmsi výstupem mého působení na tomto oddělení. Po asi půl roce přišel přesun na oddělení marketingu v Praze, kde jsem naopak intenzivně, asi 6 měsíců, pracoval v projektovém týmu na jedné z největších kampaní na Marlboro za posledních pár let. To bylo ještě období těsně před příchodem IQOS na náš trh. A na oddělení financí, které bylo pro mě poslední zastávkou, to bylo velmi podobné, i když tam jsem byl v rámci traineeshipu jen pár měsíců, následně jsem přijal nabídku na stálou pozici v rámci oddělení Business Development & Planning.
Co tě nejvíc bavilo?
Nejvíce mě bavila rozmanitost náplně práce a fakt, že jako čerstvý absolvent a člověk s minimem zkušeností, jsem dostal příležitost pracovat na velmi zajímavých projektech pod vedením zkušených profesionálů a v neposlední řadě pod taktovkou skvělého mentora.
Co bys doporučil letošním účastníkům? Jak se mají například připravit na výběrové řízení?
Kromě standardních testů všeobecných předpokladů jsme měli také celodenní Assessment Centrum, kde byly kromě HR lidí také Sales Director a Finance Manager. Navíc poslední kolo pohovoru bylo s tehdejším generálním ředitelem Philip Morris SK. Už samotné výběrové řízení bylo tedy skvělou zkušeností. Nemyslím si však, že jakákoliv speciální příprava by byla nezbytná. Je to možná klišé, ale fakt stačí být sám sebou, na nic se nehrát a nebát se být zvědavý, proaktivní a klást otázky. Výběrové řízení je přece o obou stranách, a tedy i uchazeč si vybírá zaměstnavatele
Nyní máš u nás na starosti primární retenční programy zaměřené na dospělé uživatele IQOS v rámci oddělení Consumer Journey, jak vypadá tvůj běžný pracovní den?
Charakter mé pracovní náplně vyžaduje neustálý kontakt s radou interních stakeholderů z různých oddělení (Marketing, Digital, Sales, CRM, Business Intelligence, Finance, atd.). Běžný pracovní den je proto převážně směsí meetingů různého charakteru, některé jsou více kreativní, některé zase plné čísel a analýz, některé jsou exekutivnější a jiné zase více koncepční či strategické. Některé meetingy jsou pod mojí taktovkou, zatímco v jiných jsem jeden z účastníků. Kromě meetingů musí samozřejmě zůstat čas i na jinou práci, nestačí o ní jen mluvit. V rámci mé pracovní agendy není nic výjimečného ponořit se více do dat, zamyslet se nad efektivitou jednotlivých aktivit, na kterých pracujeme a jaký je jejich dopad na celkové byznys cíle.
Důležitou součást agendy tvoří i vedení tvého týmu. Co je podle tebe klíčovou rolí manažera?
Klíčových rolí manažera je více a každý bude mít svou definici. Aniž bych se držel jakýchkoli manažerských příruček, mohu říci, že pro mě je klíčové, aby manažer dokázal odhadnout správný poměr mezi volností, kterou dá jednotlivcům ve svém týmu a momentem, kdy jim podá pomocnou ruku. Volnost podněcuje kreativitu, myšlení a samostatnost v rozhodnutích, ale především nechává prostor pro případné chyby, z nichž se člověk velmi rychle učí. Nezapomenu na větu mého traineeship mentora, který mi při našich prvních interakcích řekl: „Miro, hlavně se neboj dělat chyby, ideálně je ale neopakuj.“ Tímto mi dal v podstatě volnost. Na druhé straně však považuji za kritické, aby manažer odhadl správný moment, kdy podat pomocnou ruku, aby nenechal daného člověka utopit úplně.
Mohlo by vás zajímat
Program Empower your Early Career: cestujte mezi projekty, týmy i zeměmi.
Čas a úsilí investované do seberozvoje je jen a jen na nás samotných. Jako firma však děláme maximum pro to, abychom našim zaměstnancům poskytli plnou podporu.
Lze ve Philip Morris skloubit práci a studium? Je to náročnější, ale stojí to za to, říká Eliška Ctiborová
Práce snů v továrně Philip Morris: Příležitosti jsou u nás neomezené, říká šéf výroby Michal Záboj
Z gastronomie k pořádání eventů ve Philip Morris: Michal Šimůnek zavzpomínal na neuvěřitelné zážitky
„Rovné příležitosti lákají do Philip Morris talenty. Mají tu příležitost realizovat své nápady,“ říká Katka Sládková
Jsme 2. nejlepší Top Employer v České republice
Jaromír Válek: Je pro mě ohromně cenné, že jsem součástí firmy, která vnímá potenciál každého člověka
Za pouhé čtyři roky se ze stážistky stala nejmladší členkou širšího managementu – seznamte se s Lenkou Milaberskou
"Principy projektového řízení si nacházejí víc a víc příznivců", říká Lada Syslová, která řídí Project Management Office (PMO)
„Ve Philip Morris si díky IQOS Clubu plním své sny,“ říká Katka Muráni, která stojí za jeho vybudováním
Den otevřených dveří v Kutné Hoře
Projekt spojení IQOS a prémiové kávy si našel cestu k zákazníkům
„Prémiová značka si žádá exkluzivní odměny,“ říká manažerka, která vybudovala špičkový věrnostní klub
Vážíme si všech našich rodičů! Proto si užívají až 18 týdnů volna s plnou finanční kompenzací
Klíče od bytu s novou prací hned první den
Philip Morris tvoří dějiny. Ale co to znamená?
Jak u nás probíhá výběrové řízení na pozici Technik výroby?
Tomáš Čech: Poslední 2 roky jsme neměli úraz, který by vyžadoval pracovní neschopnost
Marta Barbara Keszczyk: Svět retailu a online se můžou krásně doplňovat
Poznejte naši expertku na nábor nových kolegů a dobrou kávu
Představujeme naše dimenze chování
Získali jsme ocenění Top Employer 2021
Darovali jsme stovky litrů dezinfekce, přes 200 000 roušek a generátory ozonu
Projektu Pomáháme sestřičkám jsme darovali 1 000 000 Kč.
Spustili jsme projekt Jídlo potřebným
Rozdali jsme 900 tabletů seniorům
Volné pozice
Spolujsme silnější
Za velkými změnami stojí vždy velké týmy. V práci trávíme většinu života, proto je naší prioritou, abyste tu byli spokojení.